FİYATI KİM KOYAR?-2


Geçen haftadan kaldığım yerden konuya devam ediyorum
Allah, ya hak ettikleri için veya sınav gereği insanlar için bir şey yapılmasını uygun bulduğunda yine insanlardan aracılar görevlendirir. Bu sırada o konuya yönelik yasaklar ve yapılması gerekenler şeklinde “muhkem kurallar” varsa, bunları asgari şartlar şeklinde kutsal kitaplar ve peygamberlerle bildirir.
Örneğin Allah, abdest alınmasını ister ve yüz ile dirseklere kadar olan kısımlarını yıkanması ile başın ve ayakların mesh edilmesi açıklamasını yapar. Her hareketin kaç defa yapılmasını kişinin kirlilik durumuna bırakır. Herhangi bir sayıyı farzmış gibi dinsel bir kural yapmaz.
Hac-27’nci ayette olduğu gibi Hac’ca katılmayı farz bir kural olarak önerir, ilk yöntem olarak yürüme veya deveye binmeyi belirtir, ancak Müteşabih olan bu yöntemi sınırlamayıp çok seçenekten biri olarak devam ettirirken, başka seçeneklere de zamanın ve toplumun değişim ve farklılığına göre dinamiklik verir. Kur’an’daki de bir seçenek olurken, değişen zaman ve topluma göre olacak son seçimi ise insanların özgür iradelerine bırakır. 
Tabi insana akıl, mantık, muhakeme, irade, anlama, anlatma, bilgi edinme, beceri, çalışkanlık gibi özel yetenekleri ve kapasiteyi, insanı yaratan Allah vermektedir. Her kul da kapasitesine göre Dünya Eğitiminden sorumlu tutulmaktadır.
A’raf-42. Buna karşılık, iman edip salih ameller gerçekleştirenler, Cennet ehlidirler ve onlar orada sürelerce kalacaklardır. Gerçekte Biz hiçbir nefse yapabi¬leceğinin üstünde bir sorumluluk yüklemeyiz /insan bunu zaten başarabilecek kapasitede yaratılmıştır.
Müminun-62. Biz herkese, ancak gücünün kaldırabileceği kadar sorum¬luluk yükleriz. Katımızda da her şeyi hakkıyla değerlendirmek üzere kurallar içeren ve her şeyi de kaydeden bir kitap vardır. Ve hiç kimseye de haksızlık yapılmaz.
İşte Allah, Kur’an’da din denilen Muhkem kurallar bütünü ile farz olarak yapılacakları bildirmiştir. Örneğin alışverişler için Allah, ayetlerle alışveriş için temel prensipler “tartının-ölçünün tam yapılması ve hak gaspından kaçınılması’nı emreder. Bu prensipler temelinde nasıl yaşanacağını ve ne yapılması gerektiğini, yöntemleri, ayrıntıları belirleyip uygulanmasını ise insanların akıllarını kullanmalarına ve özgür irade temelli kararlarına bırakır.
İsra-35 Ölçtüğünüz zaman ölçüyü tam yapın ve doğru tartan teraziyle tartın. Böyle davranmak hem daha hayırlıdır, hem de daha olumlu sonuçlara yol açar.
Hud-84. Medyen kavmine de kardeşleri Şuayb’ı elçi olarak görev¬lendirdik. Şuayb kavmine dedi ki: "Ey kavmim, Allah’a ibad edin, sizin Allah’tan başka ilahınız yoktur. Ölçüyü, tartıyı eksik yapmayın. Sizi refah içinde görüyorum. Ama haksız kazançla sağlamış olduğunuz bu refahınızın, sizi çepeçevre saran bir azabın habercisi olmasından da korkuyorum".
İnsanların Dünya okulunda başarılı olmalarını sağlamak üzere Kur’an’da bildirilen ve din denilen farz kurallar olan Muhkem Kurallar, isimlerinden biri Hadis olan Kur’an’ın ana kurallarıdırlar ve Allah’ın “SÜNNETULLAH’I” “KELAMULLAH” ıdırlar. Bu kuralların daha önceki zaman ve topluma uygun olanları Tevrat ve İncil ile gönderilip Hz. Musa ve Hz. İsa ile tebliğ edilmişler, son olarak da Kur’an şeklinde gönderilip, son Peygamber olan Hz. Muhammed (as) ile bütün insanlara tebliğ edilmişlerdir.
Evren’in yaratılma prensipleri de Muhkem kurallar gibi Allah’ın birer Sünnetullahıdırlar.
Maide-3’ncü ayette ana din kurallarının Kur’an’da tamamlanmış olduğu açıklanmıştır.
Maide-3. Çünkü Ben bugün dininize son şeklini verdim, böylece din ile ilgili nimetimi artık tamamladım ve şimdiye kadar göndermiş olduğum İslâm’ı /barış, sevgi, huzur, adalet, özgürlük ve esenlik verecek din denilen kuralları sizin için de din olarak uygun gördüm /onayladım.
Allah’ın belirlemiş olduğu bu kurallarında değişme ve eklemeler yanında şüphe de söz konusu değildir:
Feth-23. Bu, Allah’ın daha önce gelip geçmişlere uyguladığı sünnetidir /uygulamasıdır. Ve siz Allah’ın sünnetinde bir değiştirme bulamazsınız.
Nisa-26. Ey insanlar! Allah size bunları açıklayarak, sizden önce Allah’ın sünnetlerine /yasalarına /belirttiği uygulamalara uygun yaşayanlar gibi yaşamanızı ve yaptıklarınızdan pişmanlık duyup yapacağınız tövbelerinize karşılık vermek istemektedir. Şüphesiz Allah, her şeyi bilen ve hakim olandır.
İsra-77. Gerçi Senden önce gönderdiğimiz tüm resuller için öngördüğümüz s¬ünnetimiz /uygulama prensiplerimiz gereği, olayların seyri hep böyle göç etmeleri şeklinde olmuştur. Bizim sünnetimizde /sistemimizde /uygulamalarımızda herhangi bir tutarsızlık göremezsin ve işte Sen de onlar gibi göç ettirildin.
Ayrıca din kuralı eklemek Hz. Muhammed’e de yasaklanmıştır:
Ahzab-39. Bu nedenle de Allah’ın peygamberleri, sadece Allah’ın buyruklarını bildirmekle yetinirler. Allah’ın bildirdiği hükümlerinin dışına çıkmaktan korkarlar ve kim söylerse söylesin, Allah’ın buyruklarına ters olan kararlara uymamaktan korkmazlar. Çünkü esas önemli olanın, Allah’ın hesap sorması olduğunun bilincindedirler.
Maide-67. Ey peygamber! Rabbinden Sana indirileni /Kur’an’ı tebliğ et. Bunu yapmazsan Allah’ın Sana verdiği elçilik /risalet /peygamberlik görevini yapmamış olursun.
Bu yaklaşımı da Kur’an dışı eklemelerin yasaklanması pekiştirmiştir:
A’raf-3. Ey insanlar! Rabbinizden size indirilen bu Kur’an’ın bildirdiklerine uyun. O’nu bırakıp da evliyanın /velilerin /kutsallık payesi verdiklerinizin Kur’an’a uymayan sözlerinin peşinden gitmeyin. Ne kadar da aklınızı az kullanıyor ve az düşünüyorsunuz.
Lokman-6. Öyle kimseler de var ki, insanları Allah’ın yolun¬dan saptırıcı ve hiçbir bilimsel dayanağı olmayan çelişkili hadislere /sözlere yönelip değer verirler, hatta hikmet dolu kitabın /Kur’an’ın ayetleriyle bir tutarlar ve onlara sarılırlar. İşte böyle davrananlar için perişan edici bir azap olacaktır.
Sonuç olarak “Pazarda malların fiyatlı olması temel prensibini belirleyip, Levh-i Mahfuz’a koyan Allah’tır. Bunun gerçekleşmesinin yöntemlerini, yollarını düşünüp sağlayan ise insandır. Böylece İNSAN, ayrıntıları, yöntemleri belirleyen ALLAH’IN yaratıp aracı olarak kullandığı GÖREVLİLERİDİR. Ve son uygulayıcı olan İNSAN, FİYATI KOYAN demektir.
Görevli aracı olan insan, Allah’ın temel bir prensibine uyup uymamada özgür iradesine ve sorumluluğuna sahiptir, böylece de hesap vermek durumundadır. Dolayısıyla da ALIŞVERİŞ MALININ FİYATINI, İNSANIN özgür iradesi ile verdiği KARARI KOYMAKTADIR. Yine Allah’ın Muhkem kuralları olan alışverişte dürüst davranma ve hak gaspı yapmama ana prensiplerine uyup uymamaya karar da vermektedir.
NOT- NÖVAK Vakfımızın kitaplarının gelirleri ile Eskişehir Tıp Öğrencilerine burs veriyoruz. Özel günlerinizde kitaplardan alır veya hediye ederseniz bize destek olur ve öğrenci sayımız artar: "DİN VE BEYİN", "SON DAVET KUR’AN", "KUR’AN KADINI KORUYOR", "OKU! Konularına göre Kur’an ayetleri", "KUR’AN’IN KULU KÖLESİ MEVLȂNA", “TEVRAT VE İNCİL’DE ÖNCEKİ İSLAM”, “KUR’AN VE SON İSLAM”, “ALLAH İLE ANLAŞMAMIZ VAR”, “ALLAH’TAN ALACAKLI OL”, “ÖZDE DİNDAR, SÖZDE DİNDAR” ve “ALLAH KİMİ SEVER, KİMİ SEVMEZ”

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Gazi Özdemir Arşivi