ŞİRK KOŞMAK NE DEMEKTİR?-1

"Şirk koşmak nedir ?" sorusunu etrafımıza soracak olursak, hemen hemen herkesin aklına, Allah’a değil de bir puta tapınma gelecektir. Halbuki konu çok daha kapsamlı ve ayrıntıları olan bir konu.


Toplumda Allah inancı olan ve olmayanlar bulunmaktadır. Allah inancı olmayan grupta kişi ya putperest’tir veya Ateist’tir. Putperest olan kişi Allah inancı olmaksızın doğrudan ve sadece bir puta tapmakta ve onun ilahî bir gücü olduğunu kabul edip, ona kulluk etmektedir. Ve bu kişi hem imansız, hem de Allah’ın Peygamber aracılığı ile bildirdiği gerçekleri inkâr ettiği için ayrıca Kâfir /gerçekleri örten /küfre sapan diye de tanımlanmaktadır. Fakat Allah inancı olmadığı için Allah’a ayrıca şirk koşmamış olmaktadır (TABLO’ya bakınız). Ateist olan kişinin de hiçbir inancı olmadığından, bu da şirk koşmamış olmaktadır. Gerek ateist ve gerekse putperest olanlar, herhalde ümitsiz birer vaka olarak kabul edilmişler ki, kazanılmaları pek hedeflenmemektedir.



  1.  I.                ALLAH İNANCI OLMAYANIN DURUMU


      a)         Ateist: İnançsızlığı ile şirk koşması söz konusu değildir


     b)         Sadece Puta tapan – Kâfir ve Putperest (Putun kulu): Şirk koşmuyor



  1.  ALLAH İNANCI OLANIN ŞİRK KOŞMASI– Hz. Muhammed’in ve Kur’an’ın mücadele ettiği ve kazanılması istenen-Kulluğu paylaşmakMüşrik /Kâfir


    a)       Allah ile birlikte somut bir puta (kişi-madde) da tapan: Peygamber, lider, şeyh, put vs: Kulluğu paylaşmak var - Aşikâr şirk


   b)       Allah ile arasına tapmadan bir aracı koyan - Aşikâr şirk


* Allah’a imanın aracısı /ulaştırıcısı canlı veya cansız kişi tanımak –


  Kulluğu paylaşmak: Canlı veya ölmüş kişi, madde


* Dua ederken, ilahi bir yardım için aracı (canlı veya ölmüş kişi, muska vs)


kullanan- İlahi yardım isteğinde /duada ortak koymak


    c)                    Allah’ın rızasını öncelemeyen (ibad etmesinde – işinde), başka hedefi olan


* Yaşayan veya ölen birisinin rızasını önceleyen / yaşayanın ilgisini çekmek (iş, makam, ticari kazanç, bilgi vs) elde etmeyi hedefleyen – Riyakâr /Münafık /Müşrik /Kâfir


* Nefsi hedeflemek (Heves ısrarı, zarar verici hırs, haksız galip gelme, haksız makam, şekil-eşyayı inancın vazgeçilmezi saymak  vs) – GİZLİ ŞİRK


* Hayvan kesiminde Allah’tan başka bir ismin rızasını söylemek (Müşrik)


* Bir yardımı gösterişle ve yardım edileni belirterek, onun gururunu inciterek yapmak


d)    Allah’a sınırlı bir işi yapmaya kalkışmak veya Allah ile aldatmak veya aldanmak-kabul etmek


* Kur’an’da olmayan ek haramlaştırma  kuralı koymak veya haramı helalleştirmek    (Müşrik)


   * Kur’an’da olmayan bir din kuralı eklemek (Müşrik)


   * İrade dışı olmuş bir olayın nedenine yönelik yorum yapmak


* Başkalarının dinî inancına karışmak, zorlamak, yönlendirmek üzere baskı uygulamak veya inancı veya inançsızlığı nedeniyle hesaba çekmeye kalkışmak  (Müşrik)


   * İnsanları az, orta veya çok imanlı diye tanımlamak (Müşrik)


   * Şefaat etmek veya şefaati bir kuldan beklemek


   * Allah’tan başkasına tevekkül etmek


* Allah’tan başkasını veli /güvenilir dost kabul etmek


İlah olarak sadece Allah’a iman eden, Allah’ın vahiy kitaplarında indirip peygamberleri vasıtasıyla bütün insanlara tebliğ ettirdiği muhkem /değişmez ana hükümleri ile kabul edip seveceğini ve doğru yola yönlendireceğini bildirdiği kişi demektir ve Kur’an’da bu kişi, iman ettiği kitap veya peygamber ne olursa olsun Müslüman diye tanımlanmaktadır.


Fussilet-33. Başka dengi olmayan tek Allah’a dua eden, salih ameller gerçekleştiren ve "Ben tek Allah’a içtenlikle teslim olanlardanım /Müslümanlardanım" diyenden daha güzel inançlı kim olabilir?


Allah’ın kazanılmasını istediği ve Hz. Muhammed’in de ikna etmek için çaba gösterdiği grup, Allah inancı olup bir şekilde O’na şirk koşanlar olmuştur. Bu nedenle de Şirk koşmanın çok iyi bilinmesi ve Allah’ın sevmediklerinden olunmaması oldukça önemli bir konu olmaktadır. Çünkü Allah, sadece kendisine ibad /kulluk edilmesini ve önceliğin her durumda Kendisine verilmesini istemektedir. Allah’ın tek ilah oluşu Tevhid kelimesi ile tanımlanmakta ve bunun zıddı da şirk koşma olmaktadır. Çünkü şirkte, Allah’a ait bir veya birkaç özelliği, Allah’ın yarattığı bir kişi, madde veya neftse görmek söz konusudur ve Allah’ın rızasının önceliği değil de bunların önceliği vardır. Araya konan kişi ise, ona hata yapmazlık, yanılmazlık, eleştirilmezlik ve sorgulanmazlık yüklenilerek ilahlaştırılmaktadır. Ve dikkat edilirse, vahiy kitaplarının ve onları tebliğ eden peygamberlerin hedefi, inançsızlar değil, şirk koşan, yani tevhidi çiğneyen, diğer bir tanımlama ile hanif olmayan, ihlası bilmeyen olmuştur.


Bakara-276. Allah ribayı /tefecilik ile elde edilen haksız kazancın bereketini yok eder, karşılıksız yapılan yardımları ise kat kat artırarak bereketlendirir. Ayrıca Allah, küfre batmış şirk koşan inkârcıyı sevmez de.


Allah’ın Kur’an aracılığı ile sık sık şirk koşan /Müşrik diye tanımladığı ve özellikle büyük günahlardan sayıp azap ile cezalandıracağını ifade ettiği kişi, Allah’a imanı yanında, kulluğu sadece ve doğrudan Allah’a yapmayan, kısacası Allah inancı olduğu halde, Allah’ın yanına ikinci bir ilah olmak üzere canlı veya cansız bir nesneye da taparak şirk koşandır. Kulluğun paylaşıldığı,  bir peygamber, bir toplum lideri, şeyh veya türbede yatan bir insan olabileceği gibi, cansız bir put da olabilir. Ve böylesi şirk koşmalar, en büyük günahların ilk sırasında yer almıştır.


Hud-2. Ki sizler, O’nu (Kur’an’ı) okuyup da Allah’tan başkasını şirk-ortaklar edinmeyesiniz ve onlara ibad /kulluk etmeyesiniz diye indirmiştir. Ben de bu kitabın ayetleriyle sizleri uyarıp doğru yola yöneltmek ve bildirdiği gerçeklerle müjdelemek için, Allah’ın görevlendirdiği bir elçisiyim.


Başka bir örnekte, bu sayılanlara doğrudan tapınılmamakta, ibad /kulluk edilmemekte, fakat Allah’a ulaştırmada ve dua etmede aracı olarak kullanılma ve Allah’ın gücüne ortak edilme söz konusudur. Bu durumda ayrıca muska, uğur eşyası, öncelediğine hayvan kesme vs de birer örnek olabilmektedirler.


Bütün Peygamberlerin ve son olarak da Hz. Muhammed’in, Allah’a ulaştıracaklar düşüncesiyle önce Putlara tapan ve ilahi yardım amacıyla önce onlara dua edenlerin veya "…nın yüzü suyu hürmetine" şeklinde yaklaşarak yaptıkları yanlışlıkları düzeltmeye uğraştığı işte bu toplumlar olmuştur. Hatta Allah, bu kişilerin yaptıkları duaları önemsemediği, çünkü bunların Şeytan’a dua etmekte olduklarını vurgulamıştır.


Nisa-117. Örneğin Allah’a ulaştırıcı diye başka bir nesneyi koyup önceleyen müşrikler /şirk-ortak koşmakta olanlar, Allah yerine, cansız (inasen) putlara önce dua edip duruyorlar ya. Aslında bunlar, hastalanmış /isyankâr şeytandan başkasına dua etmiyorlar.


Çünkü bu kişiler, bu yanlış inanışlarına kendilerini aşırı derecede kaptırmışlar ve artık doğruyu bulamayacak bir aşamadadırlar.


Beyyine-1. Kitap ehlinden (Yahudi ve Hıristiyan toplumundan) olduğu halde, bildirilen gerçekleri inkâr ederek ayrıca puta taparak küfre sapmış olanlar /müşrikler ile tek Allah’a inanmadan doğrudan puta tapanlar, kendilerine apaçık deliller /gerçekler gönderilmiş olmasına rağmen yanlışlarını bir türlü terk etmiyorlar.


Belki atalarından kalmış olan bu yanlış inançlarından vazgeçer ve bildirilen gerçeklere dönerler diye Kur’an ile uyarılmışlardır.


Hac-73. Ey insanlar! Şirk-ortak koştuklarınız hakkında vurguladığımız şu örneğe kulak verin /dikkat edin; "Allah’tan başka, ilahi bir yardım beklentisi ile dua etmekte olduklarınızın hepsi bir araya da gelseler, bir sinek bile yaratamazlar. Hatta sinek üzerlerine konup, onlardan bir şey kapsa, onu sinekten geri bile alamazlar. Ve bu durumda hem isteyen, hem de kendisinden istenen acizdir /zavallıdır.


Görüldüğü gibi, yapılan uyarıyı kuvvetlendirici örnek oldukça çarpıcı ve yanlışı fark ettirip caydırıcı bir örnektir.


Haftaya inşallah devam edeceğim.


NOT: NÖVAK Vakfımızın kitaplarının gelirleri ile Eskişehir Tıp Öğrencilerine burs veriyoruz. Özel günlerinizde kitaplardan alır veya hediye ederseniz bize destek olur ve öğrenci sayımız artar: "DİN VE BEYİN", "SON DAVET KUR’AN Tercümesi", "KUR’AN KADINI KORUYOR", "OKU! Konularına göre Kur’an ayetleri", "KUR’AN’IN KULU KÖLESİ MEVLANA", “TEVRAT VE İNCİL’DE ÖNCEKİ İSLAM”, “KUR’AN VE SON İSLAM” ve “ALLAH İLE


 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Gazi Özdemir Arşivi